Filt Broche med "tutorial"


Hej! Jag är en sån person som har väldigt svårt för att sitta still, och även att bara göra en sak åt gången. Så därför är mina besök till Panduro hobby ganska frekventa (och kan, om ej under uppsyn, snart leda till personlig konkurs!), för att hålla mina "busy fingers" upptagna. Även om jag inte är en typisk brocheperson, gillar jag att göra dessa små gulliga filt brocher och ge bort i presenter.  
Cupcakesen i filt fick jag inspiration till i Josefin Ekmans underbara bok Pyssel de Luxe.
Nedan följer en liten "tutorial" ifall du skulle känna för att ge dig  i kast med dessa.

Vad du behöver är:

Filt i dom färgerna du önskar
Broche platta (går att hitta i Panduros smyckeavdeling)
Lim pistol
Små glaspärlor (om du ska göra cupcake brochen)
En vass sax
Sidenband (ej med på bilden under)



Steg 1. Rita ett mönster på paper och klipp ut



Steg 2. Klipp ut både kakformen och glasyren i hela mönstrets figur



Steg 3. Klipp ut bottendelen av glasyren i "vågor"



Steg 4. Lägg glasyrdelen ovanpå röd filt och klipp ut körsbäret på glasyren samtidigt som du klipper ut ett körsbär av röd filt för att säkra att den kommer passa



Du kan välja att sluta här, men jag vill ha strössel på!
Steg 4. Sy fast små glaspärlor på glasyrdelen



Steg 5. Använd en limpistol till at limma ihop alla delarna 



Steg 6. Lima på brocheplattan på baksidan av kakformen - och Voila!



Om du vill göra körsbärsbrochen:

Steg 1. Knyt sidenband till en rosett och sy lätt på baksidan (utan att det syns på framsidan) för att hålla ihop.



Steg 2. Klipp ut två röda bollar och limma fast på varje ända av sidenbandet. Limma sedan ihop dom två bollarna lite snett ovanpå varandra.



Steg 3. Lim fast brocheplattan på baksidan över där du sydde - och återigen Voila!

Kommentarer
Postat av: FURNISH.etc

Vilken underbar och söt blogg du har! Hittade hit via Styleroom :)

2009-05-26 @ 17:26:32
URL: http://furnish.blogg.se/
Postat av: Julia

Hur ska man komma ihåg ditt långa bloggnamn, vill ju gärna följa din pysselresa från start liksom!



Jag har också en nystartad pysselblogg, du får gärna titta in och lämna kommentarer - är ny i pysselvärlden och behöver all respons jag kan få!



<3/ Julia

2009-05-26 @ 23:38:13
URL: http://juliapysslar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0